L’assemblea de MÉS per Inca va decidir rebutjar la construcció d’una ronda a Inca en forma de carretera per anar a Lluc i emplaçar els grups polítics i la societat en general a debatre de forma sincera la millora de la mobilitat dins Inca i cercar solucions viables i respectuoses amb el paisatge natural.
Així es va acordar després d’una reunió a la qual hi participaren més d’una cinquantena de persones. Entre els assistents hi havia els regidors de MÉS per Inca Biel Frontera i Alice Weber i també representants de la Plataforma contra la Variant Nord, membres d’associacions de comerciants com Bernat Coll, membres del Consell Insular com Joan Font o la directora general de medi natural Caterina Amengual. Entre els assistents a l’assemblea hi havia Antoni Alorda que va recordar que la ronda nord es va pensar els anys 80 com una infraestructura urbana, mai com una carretera i afegí que la ronda s’ha de dissenyar com volguem els inquers i a partir d’aquí cercar recursos econòmics d’allà on sigui per fer-la realitat. Caterina Amengual va exposar que actualment la Unió Europea marca unes directrius molt exigents per crear nous vials. Joan Font va indicar que el Consell Insular serà molt respectuós amb allò que decideixi l’ajuntament d’Inca i que s’ha de fer un esforç a la ciutat per arribar a un consens sobre quin model de ronda se vol.
Entre els assistents hi havia alguns comerciants. Per exemple, Bernat Coll va apuntar que s’ha de fer una ronda integrada amb els carrers d’Inca i Rafel Cortès va assegurar que una ronda en forma de carretera acabaria de matar el comerç que queda a Inca. Els assistents a l’assemblea varen ser molt participatius. Alguns veïnats de Crist Rei varen queixar-se que des de fa dècades tenien les vies del tren que els separaven de la ciutat i que ara amb una carretera al nord tendrien una segona barrera que els separaria de la zona del camp i rural. Altres veïnats recalcaren que un dels problemes que té Inca són els embossos de l’avinguda de Lluc motivats al matí quan obren els centres educatius de la zona i que aquests problemes no se solucionen fent una ronda en forma de carretera separada de la ciutat. També es queixaren per la manca d’aparcaments a l’extraradi d’Inca. Entre els assistents es va repetir la proposta d’obrir vials urbans que connectin les barriades i així evitar que molts de cotxes hagin de circular pel centre.
L’assemblea es va iniciar amb la presentació per part del professor de la UIB, Joan Estrany, d’una visió de l’evolució urbana d’Inca dels darrers anys. La presentació d’Estrany, des d’un punt de vista tècnic, va plantejar els problemes de mobilitat, contaminació i urbanístics que afecten Inca. Entre d’altres aspectes va destacar que l’actual pla general urbanístic preveu un creixement de 82 hectàrees, és a dir, augmentar un 30% l’extensió d’Inca i que la contaminació de l’aire a Inca és de les més elevades de Mallorca. Va apuntar que el consum de territori de la Ronda que s’havia projectat fa un any i mig suposa destruir més de 100.000 metres quadrats i que la darrera proposta dels tècnics de Consell Insular suposa consumir 41.000 metres quadrats. El geògraf de la UIB va posar sobre la taula la necessitat d’obrir carrers que ja estan prevists per unir So na Monda i es Blanquer per baix del Serral de ses Monges Tancades, obrir el carrer Massanella, millorar la mobilitat interna fent reforme, carrils bici… Estrany va presentar la possibilitat de crear a la zona nord d’Inca, la que mira a la serra de Tramuntana un conjunt de zones verdes públiques que completarien el parc del Serral.
Podeu descarregar la presentació de Joan Estrany en aquest enllaç: Ronda Nord d’Inca – Anàlisi geogràfica